Thursday, February 26, 2009

L.E.L.A.K.I






PESANAN DR PEMILIK BLOG:

Adalah disarankan supaya kamus dewan bahasa & pustaka ad disisi anda ketika membaca entri ini. harap maklum.


...LELAKI...


Ada yang agus,

Ada juga yang aghlaf,

Tidak kurang juga yang menyerupai awewek…


Lelaki yang afsun,

Hormat pada wanitanya,

Tetapi…

Lelaki yang ahmak,

Mensia-siakannnya…


Mereka tidak cakna,

Mereka tidak bagak,

Malah…

Mereka seorang yang baken,

Juga seorang yang cacau…


Itulah marcapada,

Yang penuh dengan tipu daya,

Yang penuh dengan egois,

Yang hipokrit,

Yang maknga…


Kadangkala,

Mereka berfikiran yang wanita ini manginal,

Yang tidak memberi sebarang makna,

Di dalam hidup mereka…


Ketika di dalam Asmaralaka,

Wanita ini hanya seperti bandunya,

Yang mereka tidak bisa hidup tanpanya,

Wanita ini adalah atmanya,

Yang bisa membuatkan mereka mati tanpa kehadirannya…


Namun…

Apa yang terjadi selepas itu?


Wanita…

Bagi mereka,

Hanyalah barang hiasan yang murah, yang buruk,

Bukannya..

Seperti intan permata yang Adiwarna…


Tanpa mereka sedari…

Selama ini,

Lelaki tidak ubah seperti maru,

Yang bisa abrit,

Jika dibacakan aksam kepadanya...


Marem dengan kehidupan yang mereka miliki sekarang,

Makramat wanita tidak dipedulikan,

Adhesi wanita diperkotak-katikkan,

Adpis wanita di perolokkan…


Mereka tidak sedar,

Wanita ini umpama Adiratna,

Yang tinggi ajinya…


Mereka,

bukan ampean,

Untuk di candik…


Lelaki…

Tidakkah kamu sedar, wanita ini umpama guruh,

Yang bisa menggegarkan dunia,

Hatta dengan sebelah tangannya…


Akhirulalam…

Lelaki juga yang akan awai,

Kerana wanita yang aktual,

Adalah seorang yang mempunyai bainat,

Untuk menunjukkan bahawa mereka ini,

Layak dikasihi dan mengasihi…


ngaa~ ak pon blur ngan entri nie... huu~ entri nie penah di publish kt "myspace"... mase tue ak mmg tgh 'high' ngan kata2 madah pujangga + sastera klasik... huhu~ skang nie dh kurang la.... nk gak jadi cam dulu2... ala2 minah klasik je ak.. ngee~ dulu ar.. skang x brape nk klasik dh.. ishk!!

Nad, bile kita nk bersastera kembali??





19 comments:

Dato Paduka Masri said...

wow... puitis.... pyh aku nak fhm... mmg kena ada kamus ni...

This is Mine said...

tue ar...

ak dh pesan awal2~

kena ad kamus kt tepi ko mase ko bace entri nie..

ngee~

*psss: dulu ak pecinta kamus yg tegar ko tau.... haha~ dulu la...skang kurang skit... sbb ak jumpa "kekasih hati" yang len dh... lalalala~

caturist said...

Lelaki itu kecerminan pada wanita...
Ku lihat dia, rupanya bayangan aku.

Pandai awak bersastera ye...

This is Mine said...

aaa....

zaman2 skola aktif la sastera2 nie..

ngee~

skang mcm x bley dh nk wt ayt yg sastera cenggitu...

huu~

KenanganItuEndah said...

er.

pening.

bace sambey garuk2 pale.

along, belikan saye kamus 1 bole?

haha.

This is Mine said...

ngaa~

kamus?? belikan untuk chah??

huhu~

sep btol!!

ngee~

sy xde duet la lil miss~

huhu~

Nik Muhammad Hafiz said...

good blog...just an opinion..alang alang tuh dah rajin bukak kamus...kat bawah tuh..tulis laa sekali meaning dia wahai cik farah oiii...hahahahah

This is Mine said...

ngaaa~

buka lah mase farah post entri nie bru farah buka kamus...

nie thn brape punye karya nie enchek nik..

zaman2 skola lagi nie..

huhu~

*tapi, farah cari gak ar...

nntkan maksud perkatan2 tersebut~~~

ngee..

=D

maira.adreanna said...

sastera adalah sgt indah :D

coKELat said...

tade kamus la along.
jd takleh baca a.
haha

This is Mine said...

maira:

yup2!!!! sgt2 indah!! ngee~

ps: tahniah sbb blog masok mag intrend!! :)

cokelat:

ad2 je dd kesayangan nieh... ishk!! ngee~




PERHATIAN: maksud2 perkataan dlm entri ini tdk dpt sy uploadkan ye... sbb buku tue tertinggal di rumah... yakni di kuala lipis, pahang... harap maklum...

:)

S90 said...

cik farah, ini apakah?

sila semak semula sebahagian makna yg kamu posting ini..

ini sekadar apa yg saya tahu,

aghlaf = tidak disunat/the one who is uncircumcised

awewek = bra, pakaian dalam wanita

saya cuba baca berulang kali tapi kurang faham dgn susunan ayat dan macam pelik bila difahamkan maknanya.

ada byk lagi maksud yg tak kena ni, tk boleh komen sbb blog ini mungkin juga akan dibaca oleh kanak2 di bawah umur.

This is Mine said...

erk???

apakah??

camne leh jadi camtue??

rasenye makna dlm kamus dewan x mcm tue...

huhu~

ni rase mcm nk delete entri nie..

wuwuwu~

tapikan...

entri nie sbenarnye tiada unsur2 porno @ lucah ye..

huhu~

harap maklum...

mekasih...

alif-mikail said...

pui pui pui puitis

sambil menitik air liur.. hik hik

This is Mine said...

alif-mikail:

aok perli koi ke alif??

ngee~

=P

MisZ SuE said...

hye/.
nice to read ur blog..

This is Mine said...

thanx bebyk sbb sudi sggh!!

=)

NaD said...

cinderella datang nak bersihkan blog anda...
HAHAHAHAHA!!!!!!
cis!!
meraban kuat..
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.........
aaaaaaaaaaaaapaaaaaaaaaaa
aaaaaapaaaaaaakaaaaaahhhhh??
apakah???
hahaha!!!!
fenin jap aku...
oh!
cinderella misti tido skang oleh sbb penat bace puisi cik farah...
HAHAAHAH!!!

This is Mine said...

NaD:

lekat ek name ko cinderella?

ngee~

comel je...

=)

TUAN TANAH KEDAUNG

My photo
Sape nak iklan blog/brg/khidmat dia? Roger aku. FREE. Takde hal tolong kawan.